Pierre van Hemert, professioneel kunstenaar, blijft ook hobbyist.
Nieuw in mei 2022
Geïnspireerd door “De parabel van de blinden” door Pieter Breugel de oude, maakte Pierre dit werk in emaille. Het is een vrij groot werk van 51×29,5 cm en bestaat uit 8 delen.
Het originele werk hangt in het Museo di Capodimonte in Napels en meet 154×86 cm.
Deze hangers zijn in schilder emaillen gemaakt, de randen van messing zijn zo lang pepolijst dat het wel goud lijkt.
‘Oude man met bontkraag,’ Het is in de geest van Rembrandt gemaakt. De voorstelling is op koper geëmailleerd. De eerste grondlaag is met opake emaillen gebrand op 810 gr.Daarna is het portret in verschillende fases geschilderd met emaillen verf en gebrand op 750 gr. De afm; 16×13 cm.
Maart 2019
Pierre is geboren en getogen in Vught, maar sinds 1997 woonachtig in Uden. Ik ben in 1939 geboren en groeide op in een groot gezin, waar jeugd en scholing ten dienste stonden van het gezin. Er was nauwelijks plaats voor kunst, laat staan voor individuele zelfexpressie. Op eenentwintigjarige leeftijd heb ik het ouderlijk huis verlaten en ben vertrokken naar Eindhoven, waar ik op kamers ging wonen en langzaam tot zelfontplooiing kon komen.
Na een aanvankelijke professie als goudsmid, welk beroep ik ruim vijfentwintig jaar heb uitgeoefend, evolueert de autodidact zich tot een succesvol kunstenaar, gerijpt door onder meer een driejarige opleiding aan de Parijse Tekenschool en een vierjarige opleiding aan de Avondtekenschool Vught. Dat was een tijd van hard werken in allerlei technieken, waardoor mijn vaardigheden steeds toenamen. Meer weten: https://www.pierre-servat.nl/
‘Onze wereld in mijn handen’, Hier ben ik uitgegaan van een grote vrouw in een carnavaleske klederdracht. Kerken domineren scheefgezakt in het beeld, verwijzend naar een Kerk die door veel mensen de rug wordt toegekeerd. Clowns kijken toe en kaarten worden geschud. Een appel en een ei hangen er aan een draadje bij, kwetsbaar als ze zijn. Een sleutel hangt aan een draad. Wie heeft de oplossing om het tij te keren met de Kerk! Een Bisschop ligt languit en wordt door een grote laars van de vrouw vertrapt.
‘Tijd verglijd maar schoonheid verblijd’
De laatste tijd word ik in het bijzonder geïnspireerd door het leven en werken van Vincent van Gogh. Bovenstaand schilderij vertelt veel over zijn leven. Olieverf 120×100 cm.
Emaille is een heerlijk materiaal om mee te werken. Dit werk bestaat uit een aantal losse onderdelen die uiteindelijk samen één groot geheel vormen.
Een werk uit een eerdere periode. Gemaakt in mijn atelier, olieverf op linnnen 70×60 cm.
Bloemstilleven. 90×80 cm.
Geïnspireerd door Vincent van Gogh. Werk uitgevoerd in zeven afzonderlijke paneeltjes.
“Zwarte Moeder Gods van Afrika”
Ik ben dit jaar nog niet vaak in het atelier gaan werken vanwege de kou en het is er nu ook niet echt gezellig alleen. Toch heb ik in januari geschilderd aan een nieuwe icoon en heb deze gisteren afgemaakt.
Het is de zwarte Moeder Gods van Afrika. Ik wist niet dat men in Afrika de Moeder Gods in het zwart afbeeldde, tot ik van een bevriende iconen schilderes daarvan hoorde, zij had er namelijk een in opdracht voor een pater moeten schilderen.
Dit werk is uitgevoerd in olieverf en de kroon en de randen zijn helemaal met bladgoud belegd. In de kroon en ook op de mantel heb ik imitatie juwelen(glas)aangebracht ter verfraaiing.
Op de groene achtergrond heb ik lelies aangebracht ten teken van haar schoonheid en zuiverheid.
De Afmeting is 31×24 cm en het is op een eikenhouten paneel geschilderd.
“Moeder Gods van de tederheid”
Dit werk uit december 2018 is uitgevoerd in Cloisoné emaille. Een bijzonder verfijnde techniek van koperdraad en emaille.
Het werk meet 10×13,5 cm.
Juli 2021 Oude man met bontkraag van Rembrandt. Nu in de z.g.n. ruwe methode die Rembrandt ook gebruikte. Olieverf op linnen 40x50 cm
“Moeder Gods Vladimirskaja”
Januari 2021